Vad händer i garaget på vintern?

  |   Livsstil
Anders Nilsson mobilbild

I slutet av augusti 2016 blev Anders Nilsson svensk mästare i dragracing på Tierp arena, efter stor dramatik i semifinalen. I Happy Älvdalens vintermagasin 2016-2017 kunde du läsa en intervju med honom. I väntan på årets vintermagasin kan du läsa reportaget om Anders här.

Happy Älvdalen träffar Anders en gråkulen oktoberdag 2016 hemma i hans garage i Lillåsen i Älvdalen. Huven är avplockad på bilen och den gigantiska och imponerande motorn drar direkt blickarna till sig. Bilinredningen ser ut som hämtad ur en Mad Max-film och den klargröna färgen på bilen känns som en piggelinglass. Verktyg och maskiner har sina bestämda platser och känslan när man kommer in i garaget är … dält.*

Det är fem år sedan Anders köpte bilen som går i den snabbaste klassen, Pro Modified. Klassen är internationell och det finns totalt ca 30 team I Europa, varav ca 60-70% är svenska. Innan dess körde han i Pro Street, en lugnare klass.

På sätt och vis är dragracing en märklig sport. Det går tex inte att träna, vilket man vanligtvis gör i andra sporter. De träningstillfällen som ges är själva tävlingarna. Sen är det tiden. Den effektiva åktiden per åk är sex sekunder. För Anders del är det fyra-sex tävlingar per år, vilket som mest ger en total åktid på tre minuter. På ett helt år. Men för att de tre minuterna ska funka, och som nu leda till SM-vinst, så krävs ett helt år av förberedelser, på olika sätt.

-Jag är I garaget I stort sett varje kväll, berättar Anders. Allt ska plockas isär och ses över och det tar sin tid.

Alla som sett dragracing live eller på TV vet att det är alltid ett helt team bakom föraren. Anders Team består av fem-sex personer. Förutom meka mellan de olika racen så är det även annat som ska göras.

-För att ändra effekt någonstans på banan går man in i datorn och gör det, berättar Anders. Tex, om man vet att det händer något en bit in på banan så kan man reglera hastigheten just där. Gasen är alltid i botten så det är via datorn man gör de inställningarna. Datorn vet ju inte antalet meter utan den räknar i tid, så det gäller att beräkningarna man gör stämmer.

Anders kör förutom på Tierps arena i Norge och i Finland. En incident hände nu i år när han körde I Finland.

-Vi hade blivit ombedda att byta packpåsar på fallskärmarna som ska lösa ut. Men påsarna var för små, för trånga, vilket gjorde att en av fallskärmarna inte löste ut, det gjorde att bilen inte stannade som den skulle och jag körde av. Efter det blev det mycket sanering av bilen, för att få bort allt grus och sand.

I årets SM-finaltävling i slutet av augusti var det en tight strid.

-Det skilde inte många poäng mellan mig och den andre finalisten, så finalen skulle bli direkt avgörande, berättar Anders. Det var tight att hinna klart till final och när det var dags så hade bara jag hunnit klart och fick köra, den andra finalisten fick avstå körningen.

Anders är alltså vår nya svenska mästare och det är hans första SM-vinst. Målet är EDRS, European Drag Racing Series och för att lyckas med att vara snabbast under de få sekunder det rör sig om kommer det att krävas hundratals timmar i garaget.

* dält är älvdalska och betyder lugnt, rofyllt

//Marit Norin