Stort intresse för Happy Älvdalen digitalt

  |   Om Happy Älvdalen, Om Happy Älvdalen

Nu är det drygt ett halvår sedan jag tog över varumärket Happy Älvdalen som startades upp av Hannah Risander på Acudira.  Det har varit spännande månader; ta fram ett magasin (för första gången), utveckla Happy Älvdalens hemsida/blogg, Facebook, instagram och twitter. Som tur är fick jag med mig Marit Norin ”på resan” och vi har tillsammans överträffat det mål vi satte när vi startade vårt samarbete, att ta fram en tidning. Stort tack Marit för din insats, det har varit och är jättekul att samarbeta med dig!

Idag är det 2 augusti och jag analyserar hur utvecklingen av Happy Älvdalen i digitala medier gått under sommaren. Magasinet som vi tryckt upp i 8 000 exemplar har gått åt som ”smör i solsken” och vi har ett fåtal exemplar kvar. Lite trist men vi är oss hela tiden!
Hur många visningar har det då varit på Happy Älvdalens hemsida/blogg? Gillare på Facebook? Följare på instagram? På twitter? Hur har det gått med  arbetet med att bygga upp den digitala kommunikationen kring varumärket Happy Älvdalen?

Jo tack, vi ska nog vara ganska nöjda. Såhär ser det ut:
Happy Älvdalen hemsida/blogg: under juni hade vi 1026 visningar på hemsida/blogg och i juli hade vi 2810. En ökning med 273% mellan juni och juli.
Gillare på Facebook: den 18 juni hade vi 299 gillare,  idag 1 augusti har vi 662 personer. En ökning med 221 %.
Twitter: idag 154 som följer oss. Kontot startade vi upp i februari när arbetet med Happy Älvdalen startade. Många som följer oss är inom besöksnäring från olika håll runt om i världen.
Instagram: idag har vi 196 som följer oss och ser de bilder som vi lägger ut för att beskriva Älvdalen.
Vi säger: yippie!

DSC01371

Först och främst vill vi tacka alla som följer Happy Älvdalen på alla sociala medier, ni som gillar och delar våra inlägg. Det är spännande att se vilken genomslagskraft sociala medier kan ha. Ett exempel är inlägget vi skrev om STF Tre Björnar under sommaren. Det inlägget har haft flest besökare på bloggen och enligt Facebook:s egen statistik har det nåtts av drygt 4 600 personer! Fantastiskt. Jag kan även konstatera att våra läsare kommer från:

Sverige, Tyskland, Norge, Brasilien, USA, Nederländerna, Finland, Danmark, Italien, Spanien, Åland, Mexiko osv.
Tänk att vi kan nå ut runt hela världen på ett så pass enkelt sätt idag! Det är inte så konstigt att man fastnar och fascineras av statistiken.. :-)

Vad händer nu?
Jo, nu gäller det att se över resultatet, jobba med uppföljning och analys. Vad kan vi göra bättre under hösten? Vilka målgrupper har vi i de olika sociala medierna? Hur kommunicerar vi med dem? Vilka av våra annonsörer vill synas var? Några av frågorna vi måste ställa oss, tillsammans med många fler.
Vi ska även sätta upp nya mål för hur många gillare, följare och läsare vi ska nå under resterande del av året. De målen är inte satta ännu men inom kort kommer vi att sätta igång med vinterns produktion av Happy Älvdalens vintermagasin 2014/2015. Då lär frågan komma upp på agendan, igen. Mål måste man ha, annars är det svårt att sträva framåt.

Happy

Vi vill givetvis gärna veta vad du tycker. Har du synpunkter på det vi gör, eller tips om vad vi kan skriva om? Hör av dig till oss på info@happyalvdalen.se.
Tack på förhand!

//Karin Hellström