Skidskyttelandslagets vallachef Kent Norell: ”Vi gillar när det blir plötsligt omslag i väder”

  |   Näringsliv
DSC_0204

Hundratals skidor, hundratals resdagar och hundradels marginaler. För Kent Norell från Älvdalen handlar jobbet och vardagen om noggrannhet, minutiösa förberedelser och mil efter mil i lastbil.

Långt innan snön kommit och tävlingssäsongen dragit igång för svenska skidskyttelandslaget träffar jag Kent Norell i ”vallabussen”, som egentligen är en trailer som står parkerad i Älvdalen i väntan på kommande säsongs tävlingar. Det är månader kvar innan jag som TV-tittare kan sätta mig i TV-soffan och se tävlingar från klassiska skidskytteorter som Ruhpolding, Hochfilzen och Pokljuka. För Kent och övriga personer i vallateamet är tillvaron dock ingalunda lugn. De lägger ner ett enormt arbete även när det inte är säsong.

 Testperiod
– Just nu är vi inne i en period då vi testar nya skidor. Den perioden är från april till september. På vårvintern, efter avslutad tävlingssäsong, hinner vi med några tester utomhus innan snön försvinner. Under sommaren och hösten är vi i Torsby i skidtunneln och testar 1-2 gånger i månaden. Ofta får vi nya skidor från de olika fabrikanterna inför varje test och de skidorna skickar jag till Funäsdalen till vår stenslipare som lägger en testslip på alla skidor. I oktober testar vi på någon av skidanläggningarna där de hunnit göra snö, berättar Kent.

-Vi är totalt sex personer i vallateamet och vi har 600 par skidor att ta hand om, varav 150 stycken är testskidor. Vi ansvarar för tolv personers skidor. Flera av vallarna har ett så kallat åkaransvar, vilket innebär att man har hand om vissa åkares skidor. Det kan vara upp till 25-30 par skidor per åkare där man ska hålla koll på skicket och bokföra alla tester som görs.

Förutom att testa skidor inför kommande säsong så är hela sommaren som en lång förberedelse inför tävlingarna. En plan för säsongen ska göras, nya produkter beställas in, kompletteringar göras och i lastbilen behöver saker underhållas och förbättras. November-mars är tävlingssäsongen, under den perioden blir det väldigt många resdagar.

En tävlingsvecka
-Måndag är resdag. Jag kör lastbilen själv, tillsammans med en till chaufför. Resrutterna är också en del i tidigare förberedelser, så att allt ska gå så smidigt som möjligt. I Tyskland till exempel får lastbilar inte köra på Autobahn på söndagar och vägar till en ort kan vara smala. När man har åkt ett antal gånger så lär man sig. Jag tog lastbilskort 2014 så jag kan köra lastbilen själv. Tisdag-torsdag är testdagar. Vi har kontakt med en meteorolog för att ha så bra koll som möjligt på vädret under tävlingsdagarna. Vi garderar oss alltid för väderomslag.

En tävlingsdag ska vallateamet vara på plats fem timmar före första start. Alla har olika roller.

-Under de första två timmarna är det två personer som väljer vallor beroende på den dagens väderförhållanden. De andra fyra jobbar med vilka av de aktivas skidor som ska testas. Varje vallare har ”sina” åkare. Två och en halv timme före start ska alla förberedelser vara klara och alla vallare ska vara ombytta. Då beger vi oss till ett testområde som är 400-600 meter långt. Vi testar fart i utförsbacke och även känslan på skidorna. En timme före start måste det vara färdigtestat vilka skidor som ska användas. Den sista timmen används till att bestämma valla. Det görs i flera steg där man testar olika typer av valla och när det är ca 15 minuter kvar till start har de sista resultaten kommit in och man lägger den valla som ska användas på skidorna. Det är väldigt tight med tid den sista timmen när man vallar. Det gäller att allting flyter på och vi strävar efter att ligga så nära start som möjligt med vallningen, ifall något händer, förklarar Kent.

Det som kan hända är till exempel ett väderomslag, något som är varje vallares mardröm. Trodde jag. Jag blir därför uppriktigt förvånad när Kent helt plötsligt utbrister:

– Vi gillar när det blir plötsligt omslag i väder. Vi garderar oss alltid för väderomslag och det blir en rolig utmaning. Det är ju lika för alla, alla står på noll. Det intressanta är hur man jobbar utifrån den förutsättningen och hur man tar det vidare. Vi har struktur och noggrant utarbetade rutiner och vi kan förlita oss på vår erfarenhet.

Skidskyttelandslaget
För Kent har längdåkning funnits med sedan barnsben och han tränade och tävlade aktivt i många år. När han sedan lade sin egen längdskidkarriär på hyllan började han hjälpa sina syskon med service och träning och utbildade sig till idrottstränare på GIH med inriktning längdåkning. Skidskytte var däremot inte något som han ägnat sig åt, bara testat någon gång.

-Jag började som vallare säsongen 2008/2009. Jag hade då blivit rekommenderad av vallaren Peter Blom i skidskyttelandslaget och tyckte att det var en rolig utmaning. Säsongen 2010/2011 tog jag över som chef. Jobbet innebär en utmaning hela tiden, det är en lång process med tester, analyser och system där vi arbetar för att ta det vidare till nästa nivå. Det är det som är roligt med jobbet.  Målsättningen inför ett lopp är att ha så bra skidor så länge som möjligt. När det går det bra kan man inte luta sig tillbaka och vara nöjd, då försöker vi spetsa resultaten, avslutar Kent.


Skidskyttelandslagets vallachef Kent Norell
i ”pulverrummet” i trailern.


// Marit Norin
Intervjun är gjord i september 2019