Gästblogga på Happy Älvdalen

Gästblogga på Happy Älvdalen

  |   Näringsliv
alejandro-escamilla-10

Det händer otroligt mycket i Älvdalen. Hela tiden, året om. Dessutom finns spännande människor med berättelser som fler borde få del av.

Ska du på något evenemang, teater, konsert, event och vill rapportera och berätta om det? Känner du någon person som du tycker ska bli uppmärksammad eller någon person som har något intressant att berätta? Litet som stort, fascinerande som vardagligt. Happy Älvdalen berättar om allt möjligt.

Vill du gästblogga? Kontakta Marit Norin på info@happyalvdalen.se eller 070-339 36 36.

Bild: Alejandro Escamilla

//Marit Norin

Read More

Annonsera i Happy Älvdalens sommarmagasin 2017

  |   Näringsliv
Annonsera i Happy sommar 2017

Just nu är arbetet i full gång med Happy Älvdalens sommarmagasin 2017, med att sälja annonser, skriva texter och ta fram bilder. Happy Älvdalens sommarmagasin kommer ut den 1:a juni och kommer att distribueras  runt om till alla annonsörer, till butiker och turistbyråer.

Happy Älvdalen Magasin skriver under tre rubriker: näringsliv, besöksliv och livsstil. Syftet med arbetet är att lyfta fram Älvdalen som en bra plats att besöka, bo, leva och verka i. Happy Älvdalen finns även digitalt via blogg/hemsida, Facebook, Twitter och Instagram.

Jag vill lyfta fram annonsörerna  via bloggen och sociala medier, allt för att ni som annonsörer ska synas så mycket som möjligt. Happy Älvdalens magasin är inte bara ett annonsblad – i och med att magasinet har redaktionell text och mycket fina bilder sparas magasinet i många hushåll och stugor. Värdet för dig som annonsör är därför högre på grund av att tidningen ligger längre.

Jag hoppas att jag kan skapa en god relation med dig som annonsör och att vi tillsammans kan lyfta fram ditt erbjudande på ett positivt sätt i ett positivt sammanhang. Jag och andra som jag anlitar i arbetet med Happy jobbar för Älvdalens framtid och vill göra det tillsammans med dig!

För att få fram magasinet i tid måste jag ha material från våra annonsörer senast den 9 april. Prislistan hittar du här: Annonspriser Happy Älvdalens sommarmagasin 2017

Är du intresserad av att annonsera? Kontakta mig på info@happyalvdalen eller via telefon 070-339 36 36.

//Marit Norin

Read More

Oðerwilldera – från Gåsvarv till de kungliga borden

  |   Näringsliv
porträtt_1280
alvdalsrom_salt
Rom blogg size
Rom 2 blogg size
prinsen_1280
Marit och Anders blogg-size
IMG_7918

Snart är det april och då är det premiärdags för romen från Älvdalslax. Den klara, stora romen har odlats i Österdalälvens friska vatten i över 30 år. Nu uppmärksammas den på gourmetkrogar och tippas bli vår nästa nationella stjärnprodukt.

Företaget Älvdalslax har funnits sedan 80-talet då det grundades av Mats Hjort. Med en medveten småskalig avel har han lagt grunden till verksamheten som i februari 2016 togs över av dottern Marit Beronius och hennes man Anders. I deras regi har ett kvalitetsmärke för premiumprodukter vuxit fram, Oðerwilldera.

-Oðerwilldera är älvdalsmål och betyder extra bra, ovanligt bra, bättre än annan, bättre än vanligt, berättar Marit. Anders och jag kom på idén när vi pratade om att det skulle vara roligt att göra något tillsammans, vi har ju båda andra jobb. Tillsammans med Jörgen Schröder, inköpare på Grönsakshallen Sorunda, tidigare kökschef på Hotell Älvdalen, startades ett samarbete för att nå ut till gourmetrestauranger och delikatessbutiker.

Marit har sedan uppväxten levt med fiskodlingen och Anders har sedan han träffade fiskodlarens dotter fått hoppa in och hjälpa till med diverse sysslor genom åren.
-2014 började vi arbeta med att lyfta fram den fina romen som alltid funnits där, men inte riktigt hittat ut till kunderna. Tillsammans förstod vi att det kunde bli något riktigt bra om vi fick ut den på marknaden till rätt personer, berättar Marit. I dag är det mycket processad mat med tillsatser, våra produkter är närodlade och naturliga, romen är kramad på bryggan och endast saltad innan den läggs på burk. En fin råvara som uppskattas av kockarna och kan användas utifrån egna idéer, många vill också ha exklusiv osaltad färsk rom som bara går att få på våren när fisken leker. Fiskarna släpps efter kramningen tillbaka i kassarna igen.

När Mats ville gå i pension tog Marit och Anders helt över Älvdalslax. Båda har fortfarande sina andra jobb kvar och den dagliga driften sköts av tre anställda. Och det är många olika saker som ska göras.
-Vi arbetar för att ha olika ben i verksamheten, berättar Anders. Dels avlar vi regngbågslax och säljer ögonpunktad (befruktad) rom och sättfiskar till andra odlingar och sättvatten. Sedan säljer vi livsmedelsprodukter, t.ex. färsk, fryst och rökt fisk. Och så romen naturligtvis.

Och det är just romen som blivit uppmärksammad det senaste året. I juni 2015 väckte den stor uppmärksamhet då den serverades i förrätten på Prins Carl Philips och prinsessan Sofias bröllop. I artikeln Kaviar och Caviar i tidningen Gormet (nummer 1, 2016) kallas romen ”en sann ätupplevelse” och i samma artikel undrar skribenten: ”kanske är älvdalsromen vår nästa nationella stjärnprodukt, vid sidan om kalixlöjromen”. Det är inte dåligt!

-I dag är vi mycket stolta över att produkterna Oðerwillderą finns med på menyer och serveras av kockar som vi inte ens kunde drömma om, säger Anders. Romen har premiär i april då den kramas från de lekande fiskarna, då finns den färsk under några veckor, sedan säljs den fryst så långt lagret räcker innan nästkommande säsong.

Under våren 2016 blev Marit och Anders inbjudna till en restaurang i Stockholm för att krama fisk. Ja det stämmer, krama fisk.
-Det var en sk ”Farmers Dinner”, berättar Marit. Det är på en restaurang dit några få råvaroproducenter är inbjudna, och när gästerna kommer så är det välkomstdrink och presentation av farmarna, deras råvaror och kvällens meny som naturligtvis är baserad på farmarnas råvaror. Gästerna får under kvällen tillfälle att fråga farmarna om allt och lära sig mer om råvarorna och hur de odlas, fångas, skördas och tas om hand. När det gäller fiskrom så vet inte alla hur det går till. Vi fick transportera levande fisk i en syresatt tank till restaurangen i Stockholm, för att sedan demonstrera hur det går till när man kramar ur romen. Det var en annorlunda och väldigt rolig upplevelse.

Hur är tankarna inför framtiden?
-Vi vill vara starka på flera ben, och sälja både livsmedel och levande fisk, yngel och rom och fortsätta det noggranna hantverket med avelsarbetet för att bibehålla de fina produkterna. Vi kommer också att satsa på egna transporter för att själva kunna leverera yngel och fisk till andra odlingar och vatten, säger Anders.

-Arbetet med livsmedelsprodukterna ligger oss varmt om hjärtat, med den uppskattning och feedback vi får, flikar Marit in. Vi hoppas så klart också kunna locka fler kunder och turister till oss på plats. Både genom att vi förädlar vår produkt och genom vår bryggförsäljning.

-Just nu jobbar vi för att komma igång med rökning på plats igen, som varit ett mycket uppskattat inslag på fiskodlingen, säger Anders. Det finns även ett intresse av att se romkramning på plats. Vi är stolta över Älvdalen, naturen och kulturen som finns här och det är en härlig känsla att kunna bidra med ett utbud från bygden. Vi får se vart det leder.

Vad är det då som är så speciellt med älvdalsromen?
-Det är smaken av platsen, säger Anders. Det är jämnkallt, strömmande vatten, inget stillastående vatten och fiskarna växer långsamt, de matas för att växa, inte övergödas. Vi har en småskalig verksamhet med manuellt urval.

Kanske är det också kärleken till fisken. En sorts nära kontakt med fisken och omtanke. När Marit och Anders berättar om verksamheten så får man uppfattningen att fiskarna är familjemedlemmar.

Bilderna kommer från Älvdalslax.

// Marit Norin

Read More

The Royal Chef – älvdalskocken som lagar mat åt kungligheter

  |   Näringsliv
Micke

När Älvdalen får kungligt besök och maten ska planeras, då vänder man sig till Mikael Nilsson, ägare och innehavare av Restaurang Dalgatan 118. Vid de tre tillfällen de senaste åren som byn gästats av kungligheter har han stått för maten.

Maten har funnits i Mikaels liv i många år. Intresset kom tidigt och när det var dags för gymnasiet så blev det Hotell- och restaurangprogrammet vid VBU i Smedjebacken. Sedan dess är det kockyrket som präglat hans liv.

– Efter gymnasiet fick jag fast jobb som kock på Vanbo Herrgård utanför Smedjebacken. Jag hade varit där en praktikperiod där våren 2000 så de visste vem jag var. Sommaren 2002 flyttade jag till Orsa och jobbade först som kock på Klockargården i Tällberg under sommaren och hösten. Till vintersäsongen 2002/2003 började jag jobba i Orsa Grönklitt och var där till 2004. Då fick jag jobba som kökschef på Orsa Bowling där jag var kvar tills vi köpte restaurangen i Älvdalen.

Restaurang Dalgatan 118 i centrala Älvdalen köptes i december 2006. Det började med renovering och annat fixande och 15 januari 2007 öppnade restaurangen. Så i januari 2017 var det 10-årsjubileum.

När Micke själv får välja mat blir det ofta asiatiskt, thai och indiskt, även grillat och kött. Han äter det mesta och tycker om att prova nytt. Inspirationen och idéerna plockar han sedan med sig hem till restaurangköket där han ofta tänker utanför boxen och testar nya saker. Vilket besökarna på restaurangen får erfara.

De senaste åren har Älvdalen haft kungligt besök tre gånger. 2011 firade Älvdalens Hembygdsförening 100 år och gästades då av kungen och drottningen. Mikael lagade maten som serverades i Lokalen. Då serverades fjällrödingfilé med hjortroncremé.

-Jag kommer ihåg att jag var jättenervös, berättar Mikael. Sen kom kungen in i köket och ville veta hur jag gjort såsen, för den var fantastisk och han ville bjuda på den på slottet någon gång.

I oktober 2015 besökte Prinsessan Sofia och Prins Carl Philip Älvdalen och en lunch serverades i en gammal kvarn i byn Västäng. Då bistod Tini Björs på vandrarhemmet Tre Björnar och Torbjörn Zakrisson Mikael med menyn. Det senaste besöket var i september 2016 då Prinsessan Sofia och Prins Carl Philip åter var i Älvdalen, denna gång för att inviga naturreservatet Hykjeberg och för att ta emot bröllopsgåvan från Dalfolket, en stenbänk i älvdalskvartsit på toppen av Hykjeberg. Även denna gång samarbetade Mikael med Tini och Torbjörn och lunchen serverades i en fäbodstuga i Hyks fäbodar.

Hur tänker/planerar man då när man ska planera mat till kungligheter?
-Egentligen på samma sätt som för alla gäster som bokar en festmåltid. Skillnaden är att det blir mycket runtomkring med avstämningsmöten om säkerhet och allt det runtomkring. Men själva matplaneringen skiljer sig inte. Sen är det att du själv blir extra nervös och får förväntningar på dig.

Camilla Rudberg var den som myntade begreppet The Royal Chef.
-När jag tidigare var VD på Pressmaster anlitade vi ofta Micke för luncher och middagar, berättar Camilla. Vi hade ofta gäster från andra länder, tex Japan och Tyskland och jag brukade presentera honom som The Royal Chef, eftersom han lagat mat till kungabesöken i Älvdalen.

Så ryktet om hans matlagning är spritt, även utanför Älvdalens och Sveriges gränser, där Mikael numera går under namnet The Royal Chef.

Meny i oktober 2015 vid Prinsessan Sofias och Prins Carl Philips besök:
Varmrätt: höstfrittata med kantareller och persilja, serverad med en potatiskaka smaksatt med Hansjöost och lingonpicklade grönsaker från Wåhlsteds i Dala-Floda. Bröd från Tre Björnar i Älvdalen och smör från Gessi fäbod.
Efterrätt: Kardemumma- och råsockerrostad sockerkaka med äppelkompott och vaniljkäm.

Meny i september 2016 vid Prinsessan Sofias och Prins Carl Philips besök:
Sötpotatis- och morotssoppa med ingefära, hembakat gott bröd från Tini på Tre Björnar, fäbodsmör från Gessi och prästost. Källvatten från Hyks fäbod.

// Marit Norin

Read More